Законодавство надає практично повну волю при формуванні розміру податку на продану нерухомість. Фізична особа самостійно встановлює розмір, а виплата здійснюється за минулий рік. Подати декларацію і внести гроші необхідно до 1 серпня цього року.
При юридичному оформленні договору покупки нерухомості стягуються податки і збори з учасників правових відносин (продавця і покупця). При цьому документи про сплату мита є запорукою законності договору. В сьогоднішній статті разом розглянемо обов'язки всіх учасників цивільно-правових відносин, а також довідаємося з якою сумою прийдеться розстатися при оформленні договору. І розглянемо ситуації, у яких фізособа звільняється від сплати.
Податкова декларація про доходи
Згідно із другим розділом Податкового кодексу України, кожний платник фізична особа повинен подати податкову декларацію за минулий календарний рік. У документі слід вказати майнове положення і доходи за минулі дванадцять місяців. У територіальний орган Державної фіскальної служби слід подати документ винятково до 1 травня. Є можливість подати документ декількома способами. Усі з них регламентовані законом.
Передати папери можна через уповноважену особу за дорученням або особисто, а також через державну пошту. В останньому випадку слід витребувати від фіскального органу повідомлення про вручення листа. Також є можливість відправити декларацію в електронному вигляді із цифровим підписом через інтернет. У випадку порушення строків подачі, розмір податку визначає орган фіскальної служби.
Оподатковування продавця нерухомого майна
Держава класифікує продаж нерухомого майна як операцію, яка приносить дохід. Цей дохід фізособа згідно Податкового кодексу декларує і сплачую податок. Платник повинен виконати фінансові зобов'язання в порядку сплати податку на доходи фізичних осіб. Оплата здійснюється до 1 серпня поточного року. Сума вказується в декларації і вираховується від суми продажу квартири або будинку. Для резидентів України НДФЛ становить 5% від підсумкової суми продажу, у випадку якщо мова йде про житлову нерухомість. Але є дві умови, які необхідно дотримувати. По-перше, нерухомість була у власності строком до трьох років і фізична особа склала за рік більш однієї угоди.
В свою чергу, за державну реєстрацію відчуження майна необхідно сплатити мито в розмірі 1% від підсумкової суми за договором. У випадку якщо відчуження здійснюється нерезидентом України, ставка становить 18% від підсумкової суми. Також продавець-нерезидент зобов'язан оплатити військовий збір у розмірі 1,5% від суми і 1% мито.
Покупець, в свою чергу, повинен заплатити 1% від суми в Пенсійний фонд. Від сплати пенсійного страхування звільняються фізособи, які отримали нерухомість згідно процедури дарування або уклали договори довічного утримання.
Випадки звільнення від сплати податків
Стаття 172 Податкового кодексу України регламентує ситуації, коли фізична особа звільняється від сплати податків при відчуженні нерухомого майна. Якщо квартира або будинок належить власникові більше трьох років, отримане в спадщину або за минулий рік укладена тільки одна угода, то податок не стягується.
Пільги при оформленні договору купівлі-продажу нерухомості
Декрет Кабінету міністрів України «Про державне мито» (актуальна редакція за 2017 рік) регламентує випадки звільнення від сплати державного мита при оформленні договору на відчуження нерухомості. Пільги мають особи, які постраждали від аварії на ЧАЕС і віднесені до однієї з категорій, інваліди війни, партизани, родини воїнів і зниклих безвісти, а також інваліди I-II категорій.
Вартість реєстрації нерухомого майна
Державну реєстрацію має право здійснювати тільки реєстратор або вповноважений нотаріус. Для цього покупець повинен подати правильно оформлену заяву. Порядок реєстрації регламентований постановою Кабінетів міністрів від 2015 року, як і список документів, необхідних для безпроблемної реєстрації. Покупець зобов'язано надати фахівцеві паспорт, оригінал ідентифікаційного коду і заяву. Реєстратор створює в базі Держреєстру номер нового об'єкта і ставить його в чергу на підтвердження. Далі його повинні затвердити інші державні органі України. Збір за проведення цієї операції становить одну десяту від розміру прожиткового мінімуму.
Слід пам'ятати, що протягом року цей мінімум поступово підвищується. Із січня по червень потрібно заплатити 170 гривень, з липня по листопад – 177,7 гривень, а в грудні – 185,3 гривні.
Звичайно реєстрація не займає більше п'яти днів. Але покупець має можливість прискорити процес і зареєструвати об'єкт швидше. За два робочі дні слід сплатити один прожитковий мінімум (1700-1853 гривень залежно від місяця), швидка реєстрація за один день обійдеться у два прожиткові мінімуми (3400-3706 гривень залежно від місяця), а за експрес-реєстрацію за 2,5 години треба заплатити п'ять щомісячних мінімумів доходів громадян (8500-9265 гривень залежно від місяця).
Вас також може зацікавити:
Як правильно оформити нерухомість у спадок в 2018 році
Як накопичити на власне житло? Варіанти з реальними цифрами
Деталі програми пільгового кредитування молоді
Аналіз ринку столичної житлової нерухомості від інвестиційно-девелоперської компанії UDP